Tipifest(ival)en!!!

image182

Hagen är röjjd, stålgrinden uppbänd och biljettbåsets presenningar åtspända.

Mejl om gestapo-hårda biljettkontroller skrämmer fart på försäljningen och snart närmar sig den där extra fina helgen efter en månads regn. Tipi har anlänt och gränsena mellan gamal och ung, hippie och punkare, tofflor och sandaler suddas ut. Alla är välkommna och stämmingen är på topp. Tipi!

Jag tycker om Tipi. Tipi är lite som vilken annan festival som helst, bara hundra gånger mindre, det finns den sedvanliga tältcampingen som är fylld med diverse bohemiska bolösningar. Det finns ett festivalområde med ett par scener men olika spelscheman. Det finns ett matställe som bara serverar veggismat, udda men kul. Det finns ett vattenpipetält! Det ni! Det finns ett filmtält för lokalt inspelade filmer, som vi glömde att besöka iår :P Annars brukar filmtältet vara fyllt med kul och mycket enkla video-produktioner som hade fått Mårten att gå ner i spagat av illamående^^

Tyvärr är det inte alla som riktigt uppskattar Tipi som jag... Det känns faktiskt som att jag varje år får tjata och hota alla jag känner för att till slut få med mig ett fåtal trogna vapendragare. I år fanns faktiskt bara ett ytterst ytterst fåtal av mina barndomsvänner på plats, Sean och MAJO-crew var i princip de ända representerade.. Dåligt!

Årets räddning i sökandet efter  tipi-vänner kom nu under året som gått när folket i Kalmar började prata om festivalsommarens höjdpunkter. Framförallt Göteborgarna lät mycket med alla sina festivaler som Peace & Love, Way Out West, Göteborgs Reggaefestival mfl, mfl.
Detta kändes trist och jag blev avundsjuk, vad har jag att skryta om? Roskilde skulle jag kunna prata om, e ju i Danmark och efter allt prat om Skåne/Danmark är det ju nästan på hemmaplan! Trist bara att skryta om en festival man aldrig själv varit på.. Vad hade jag annars?

Efter ett tag, när jag länge funderat och sökt i mitt minnes dimmiga vrår, fann jag svaret i form av en röd tygpåse som hängde på min stol. En knallröd tygpåse med svart tryck och texten "Tipipåsen" TaaDhaa!
Min egna festival, som egentligen bara är en fest, var funnen! Stort stort plus att ingen som inte kommer från mer än en radie av 10km från fårhagen känner till det hela. Inga fördomar här inte! En massa skryt och prat senare hade jag lyckats locka inte mindre än fem pers från Kalmar, plus Kiwi&co kunde detta bli mycket mycket bra. Men fylleprat i februari och en ledig dag från andra sommarnöjen är en annan. Till slut anlände Tom, Belin, Sanna, Micki och Kiwi-crew och kalaset kunde börja!

Har varit på tipi tre gånger tidigare, får två år sen var det inställt på grund av att stormen Gudrun levde rövare i hagen och Hippie-Gänget(by-smeknamnet på arrangörerna) fick bygga upp veggis-mat-kiosken igen. Tre gånger har jag åkt/cyklat och gått dit, och hem. När jag iår funderade på hur långt det var att gå dit och vad vägen dit var visste jag inte.. Mina minnen från Tipi är minst sagt dimmiga, Men det har alltid varit kul och det händer knasiga saker där.

- Ett år kramade jag tårögd om min gamla mattelärare från 9:an och prisade henne för att hon lärt mig uppskatta matematiken.
- Ett annat dansade jag med bar överkropp i en båt..
- Ett tredje Fick jag träffa Fia och ett par andra blivande huvudfaddrar då Kiwi stolt presenterade mig för Kalmareliten. kul!

- Iår träffade jag Kenny, en barndomskompis från mellanstadiet, under många år var vi två oskiljaktiga, sen gick vi skilda vägar fram stills nu, ska hem och grilla hos honom på hans gård nu i veckan, kul!
- Vi tittade på en improvisationsteater-grupp som var grymt bra. Svinkul men lite kort.
- Vi köpte festivalöl för 20 kronor/st.
- Vi såg ett Backstreet Boys cover-band.. "hahaha, det var verkligen sånt här jag förväntade mig när jag åkte hit!" var Belins glada kommentar till det hela. Hoppas att det var en komplimang^^

- Vi fick festivalarmband av tyg. FÅR FÅR FÅR ? NEJ FÅR FÅR LAMM.
- Jag såg båten i ett hörn av Tipi, minnesbilder jag förträngt kom fram och jag avlägsnade mig snabbt.
- Vi åt veggis-mat.
- Vi fick skjuts hem första kvällen av en av arrangörerna, han vägrade få pengar för bilturen.
- Vi gick hem på lördagen, nostalgi!
- Vi såg på en eld.
- Vi sjöng för Sanna! Grattis igen!
- I Jonstorp spelade vi boule, läste bok, solade, tittade på kaniner, tittade på Salads Fingers(isch..), sov jättelänge och såg filmen Anchorman - The Legend of Ron Burgundy.

Vi såg bandet Make a Mess. Bandet består av fem 15-åringar. Leadsinger Sassa är lillasyster till en barndomskompis till mig och för tre år sen spelade de på flaket till vårt student-åkdon, då var de 12 år och spelade rock-covers svinhögt, tufft!.
Kolla in dem på www.makeamess.nu, ball med en hårdrockare som har Hitta Nemo som favoritfilm!
 

På söndagen var jag trött och mycket seg. Men en stärkande promenad där jag visade Jonstorps alla sevärdheter för Göteborgarna. Underbar tajming att de var här under en av de finaste sommardagarna på länge!
Tom var skeptisk och kallade min barndomsby för "håla".. han skrattade till och med lite när han såg hur litet centrum är..
Belin var mer hemlighetsfull om sitt tyckande men överaskades av vårat bibliotek, sen hade jag ett ess i rockärmen när det gällde Belin. Naturligtvis valde jag att gå förbi ishallen^^

Slutet gott, allting gott. Tipi är över igen och idag hade jag min hittills drygaste dag på jobb, verkar som ju innehållsrikare helgen är, dessto drygare blir måndagen..

Bestämde även under helgen att jag ska åka på Way Out West, har hävdat mig nu och kan gå på festival i Göteborg med gott samvete^^ När jag väl lämnat Belin och Tom på knutpunkten i Hbg drog jag hem och kollade efter biljettet till WoW, slut... Ringde Belin..

T: "Belin, jag är inne på hemsidan nu men det finns inga biljetter kvar"
B: "va..?"
T: "Är inne på ticnet nu, det finns inga biljetter kvar till WoW"
B: "......."
T: "......"
B: "men Nej!"
T: "mjo, finns bara endagars kvar, och ungdomsbiljetter.."
B: ".............."
T: "........"
B: "..nej..."
T: "......mmm....."
B: "NEEEEEJ!!!"
Haha, kul såhär i efterhand när jag vet att det ordnade sig.

Och nu har även jag en biljett till Way Out West, ska bli kul kul kul!

Tipi-bilder:
       

Kommentarer
Postat av: Fanboy p13

Ännu en gång så blir jag jette avundsjuk och önskar att jag kudne fått föjla dig i dina fotspår! tyvärr är det inte oss alla förunnat:( Tipin verkar ju ha flytit på som vanligt, jag tycker det är konstigt att du int skrev åtminstone en liten notis om höganäsare? va dom en bristvara i år?
/kramar och pussar ifrån din för evigt fanboy p13

2007-07-30 @ 18:29:42
Postat av: Fanboy p14

ps Jag ser att damen ifråga har fått tillbaks sin arm igen, mäktigt ds

2007-07-30 @ 18:31:16
Postat av: belin

perfekt återgivning av vårt samtal på bussen. helt perfekt. jag får ångest bara jag tänker på det.

2007-07-31 @ 12:35:30
URL: http://belin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0